Szklana instalacja artystyczna "Duch Palatium" przedstawia zarys palatium Mieszka I i jego żony Dobrawy na Ostrowie Tumskim w Poznaniu, pierwszego wczesnopiastowskiego budynku sprzed ponad 1000 lat.
Geneza projektu sięga roku 1999, kiedy to zespół pod kierownictwem prof. Hanny Kóčki-Krenz z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza odkrył relikty palatium bezpośrednio przy kościele NMP. Całkowite ukazanie oryginalnego obiektu nie było możliwe ze względu na przenikanie z istniejącą tkanką historyczną. Koncepcja wykonania obrysów obiektu ze szkła zrodziła się wśród archeologów w Rezerwacie Archeologicznym Genius Loci w 2016 roku. Projekt sposobu ukazania budowli wokół kościoła NMP poprzez uniesienie jego obrysu na około 60 cm nad posadzką w formie muru zaproponował arch. Przemysław Woźny. Do współpracy w kwestii artystycznego rozwiązania szkła zaprosił arch. Tomasza Urbanowicza i arch. Konrada Urbanowicza z pracowni ARCHIGLASS.
Pionowe boki muru to unikatowe odlewy ze szkła artystycznego w ręcznie wykonywanej formie – oddającej strukturę i charakter fundamentów i ścian obiektu kamiennego sprzed ponad tysiąca lat. Zmienna grubość nadaje powierzchni aksamitną, piecową fakturę. We wschodniej części mur odwzorowuje kaplicę na rzucie krzyża wraz z absydą, która odwzorowana jest w formie łuków.
Poziome i skośne elementy muru, zaprojektowane zostały jako szkło hartowane i laminowane z nadrukiem artystycznym UV. Grafika nadruku górnego opracowana została na podstawie odlewu, wykonanego w tej samej technologii, co szkła boczne, który następnie został sfotografowany, zrastrowany i ułożony w zadanej przestrzeni obrysów budynku. Grafikę uzupełnia ponad 20 cytatów historycznych, rozmieszczonych w odpowiadających im częściach obiektu i tłumaczących dzieje miasta i budowli oraz ich znaczenie.
Cała kompozycja szklana składa się z niemal 200 elementów, o łącznej wadze ok. 13 ton. Iluminacja wielkoformatowego obiektu szklanego pozwala na ekspozycję obrysu murów i treści historycznych również po zmroku w sposób delikatny i spójny z całym otoczeniem zabytkowego Ostrowa Tumskiego.
Projekt architektoniczny: arch. Przemo Woźny, Pracownia Projektowa J.P. Woźny;
Projekt szkła artystycznego: arch. Tomasz Urbanowicz, arch. Konrad Urbanowicz, ARCHIGLASS;
Generalny wykonawca: Grzegorz Sobolewski, GARDENS;
Realizacja szkła artystycznego: ARCHIGLASS;
Wykonanie szkła laminowanego: Kamiński Glas Studio;
Wykonanie konstrukcji: Robert Cikacz, Piotr Piotrowski;
Inwestor: Miasto Poznań, Archidiecezja Poznańska;
Partner merytoryczny: Muzeum Archeologiczne w Poznaniu – Rezerwat Archeologiczny Genius loci;
Inspektor nadzoru: Honorata Jankowska, DEMIURG.
Opis
Szklana instalacja artystyczna "Duch Palatium" przedstawia zarys palatium Mieszka I i jego żony Dobrawy na Ostrowie Tumskim w Poznaniu, pierwszego wczesnopiastowskiego budynku sprzed ponad 1000 lat.
Geneza projektu sięga roku 1999, kiedy to zespół pod kierownictwem prof. Hanny Kóčki-Krenz z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza odkrył relikty palatium bezpośrednio przy kościele NMP. Całkowite ukazanie oryginalnego obiektu nie było możliwe ze względu na przenikanie z istniejącą tkanką historyczną. Koncepcja wykonania obrysów obiektu ze szkła zrodziła się wśród archeologów w Rezerwacie Archeologicznym Genius Loci w 2016 roku. Projekt sposobu ukazania budowli wokół kościoła NMP poprzez uniesienie jego obrysu na około 60 cm nad posadzką w formie muru zaproponował arch. Przemysław Woźny. Do współpracy w kwestii artystycznego rozwiązania szkła zaprosił arch. Tomasza Urbanowicza i arch. Konrada Urbanowicza z pracowni ARCHIGLASS.
Pionowe boki muru to unikatowe odlewy ze szkła artystycznego w ręcznie wykonywanej formie – oddającej strukturę i charakter fundamentów i ścian obiektu kamiennego sprzed ponad tysiąca lat. Zmienna grubość nadaje powierzchni aksamitną, piecową fakturę. We wschodniej części mur odwzorowuje kaplicę na rzucie krzyża wraz z absydą, która odwzorowana jest w formie łuków.
Poziome i skośne elementy muru, zaprojektowane zostały jako szkło hartowane i laminowane z nadrukiem artystycznym UV. Grafika nadruku górnego opracowana została na podstawie odlewu, wykonanego w tej samej technologii, co szkła boczne, który następnie został sfotografowany, zrastrowany i ułożony w zadanej przestrzeni obrysów budynku. Grafikę uzupełnia ponad 20 cytatów historycznych, rozmieszczonych w odpowiadających im częściach obiektu i tłumaczących dzieje miasta i budowli oraz ich znaczenie.
Cała kompozycja szklana składa się z niemal 200 elementów, o łącznej wadze ok. 13 ton. Iluminacja wielkoformatowego obiektu szklanego pozwala na ekspozycję obrysu murów i treści historycznych również po zmroku w sposób delikatny i spójny z całym otoczeniem zabytkowego Ostrowa Tumskiego.
Projekt architektoniczny: arch. Przemo Woźny, Pracownia Projektowa J.P. Woźny;
Projekt szkła artystycznego: arch. Tomasz Urbanowicz, arch. Konrad Urbanowicz, ARCHIGLASS;
Generalny wykonawca: Grzegorz Sobolewski, GARDENS;
Realizacja szkła artystycznego: ARCHIGLASS;
Wykonanie szkła laminowanego: Kamiński Glas Studio;
Wykonanie konstrukcji: Robert Cikacz, Piotr Piotrowski;
Inwestor: Miasto Poznań, Archidiecezja Poznańska;
Partner merytoryczny: Muzeum Archeologiczne w Poznaniu – Rezerwat Archeologiczny Genius loci;
Inspektor nadzoru: Honorata Jankowska, DEMIURG.
Zdjęcia