
Projekt zielonej estakady w Jiangyin, opracowany przez pracownię BAU Brearley Architects + Urbanists, stanowi odpowiedź na złożony krajobraz miejski i potrzebę lepszego połączenia funkcji komunikacyjnych z rekreacyjnymi. Wkomponowany w istniejącą strukturę miasta zielony trakt pieszy nie tylko unika kolizji z gęstą siatką komunikacyjną, lecz aktywnie ją integruje – dzięki zastosowaniu licznych ścieżek poprzecznych i zejść na poziom gruntu. Starannie zaprojektowana sieć łączników – zarówno pieszych, jak i rowerowych – pozwala użytkownikom płynnie przemieszczać się pomiędzy segmentami parku, dzielnicami mieszkalnymi i strefami aktywności. Kluczową rolę odgrywa tu układ „szycia” miasta: ścieżki przecinające estakadę w kierunku wschód–zachód przełamują dawną barierowość układu północ–południe, charakterystyczną dla poprzedniego zagospodarowania terenu.

Infrastruktura wspierająca miejską zieleń
Centralnym założeniem projektu było wzmocnienie już istniejących wartości przyrodniczych i wkomponowanie nowej infrastruktury w bogaty krajobraz roślinny. Zamiast przekształcać zastaną zieleń, projektanci dostosowali przebieg kładki do układu starych alei i skupisk drzew. Transparentne i pełne balustrady – w zależności od potrzeb – zapewniają widoki na park lub chronią prywatność użytkowników. Przy trasie rozmieszczono liczne pawilony zacieniające oraz zadaszenia porośnięte pnączami, które nie tylko chronią przed słońcem, ale wzbogacają mikroklimat estakady. W miejscach przecięć z kanałami i zbiornikami wodnymi poszerzono trakt, tworząc punkty widokowe z miejscami do odpoczynku, które naturalnie wpisują się w otaczającą zieleń.
Zieleń i elementy małej architektury nie są tu jedynie ozdobą – stanowią spójną strukturę wspierającą codzienne korzystanie z przestrzeni publicznej. Pergole z roślinnością, miejsca do ćwiczeń w cieniu drzew oraz amfiteatralne zagłębienia terenowe stwarzają okazję do wypoczynku, spotkań i wydarzeń społecznych. Zintegrowane punkty komercyjne – kawiarnie, warsztaty rowerowe, niewielkie targowiska – zaplanowano w sposób nienarzucający się, uwzględniający otaczającą florę i dostępną przestrzeń.
Zobacz też: Nowa zielona obwodnica Pompejów

Kultura miejsca zapisana w strukturze
Zielony trakt nie tylko porządkuje komunikację w mieście, ale też wpisuje się w narrację lokalną. Wschodni fragment ścieżki prowadzi ku rzece Jangcy, której układ odwzorowano w kształcie samej estakady – meandry ścieżki przypominają bieg rzeki, a przystanki i punkty widokowe symbolizują główne miasta oraz dopływy. Informacje dla odwiedzających, rozmieszczone wzdłuż trasy, przybliżają historię regionu i jego związek z wodą.
W kontekście zrównoważonego rozwoju istotne było też ograniczenie ingerencji w środowisko podczas budowy. Konstrukcja estakady oparta została na stalowych segmentach prefabrykowanych, co ograniczyło zakłócenia w obrębie istniejącej zieleni. Powierzchnię ciągów pieszych wykonano z barwionej nawierzchni bitumicznej o wysokiej trwałości i niskich wymaganiach konserwacyjnych. Rytm podpór – co 16 lub 32 metry, w zależności od dostępnej przestrzeni pod spodem – pozwolił na elastyczne zagospodarowanie terenu również pod estakadą.
Zielona nitka miasta – estakada w chińskim Jiangyin – metryczka projektu
Lokalizacja: Jiangyin / Chiny
Projekt: BAU Brearley Architects + Urbanists
Typ: kładka
Rok: 2019
Zdjęcia: Pavel Shubskiy
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Komentarze