
W portugalskim Vagos, nad rzeką Sousa, powstała kładka pieszo-rowerowa, która przywraca komunikacyjną funkcję historycznego mostu Fareja, nie rezygnując przy tym z szacunku dla jego spuścizny. Zachowane fragmenty dawnej konstrukcji z 1855 roku pozostawiono jako trwały element krajobrazu, przypominający o wieloletniej obecności człowieka w tej przestrzeni. Świadomie zaplanowany, zakrzywiony przebieg nowego obiektu pozwala użytkownikom na obserwację zachowanych ruin z różnych perspektyw – zarówno z góry, jak i z poziomu rzeki. Tym samym powstał most, który nie tylko służy przeprawie, lecz także inspiruje do refleksji nad historią miejsca.

Architektura wpisana w krajobraz
Projektanci sięgnęli po materiały współgrające z otoczeniem – stal kortenowską o naturalnej, ciepłej tonacji oraz drewno o subtelnej fakturze. Dzięki temu konstrukcja dyskretnie wtapia się w nadbrzeżne widoki i nie konkuruje z zabytkowymi reliktami starego mostu. Organiczna linia nowej kładki sprawia wrażenie przedłużenia naturalnych ścieżek, nie zaburzając układu nadrzecznej roślinności. Zastosowanie segmentowej budowy, z modułami o długości nieprzekraczającej 14 metrów, pozwoliło zoptymalizować transport i montaż w wymagającym terenie, a jednocześnie ułatwiło realizację w ramach ograniczonego budżetu inwestycji.
Zobacz też: Kładka piesza nad fosą Cytadeli Warszawskiej

Komfort użytkowania i funkcja edukacyjna
Minimalna szerokość 2,5 metra gwarantuje wygodne korzystanie z kładki zarówno pieszym, jak i rowerzystom, wspierając rozwój ruchu niezmotoryzowanego. Nowa przeprawa nie pełni wyłącznie roli komunikacyjnej – stała się także platformą poznawczą, która uwidacznia znaczenie historycznej infrastruktury. Spacerując po kładce, można w pełni docenić kontrast między dawnym mostem a jego współczesnym następcą, wykonanym z nowoczesnych materiałów i uwzględniającym aktualne wymagania techniczne.
Kładka pieszo-rowerowa w Vagos – metryczka projektu
Lokalizacja: Vagos / Portugalia
Projekt: Rómulo Neto Arquitetos
Wykonawca: MWT Metalworking Technologies
Usługi inżynieryjne: inż. Pedro Grave
Fotograf architektury: Ivo Tavares Studio
Typ: kładka pieszo-rowerowa
Rok: 2024
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Komentarze