Publiczne

Nowy dworzec kolejowy Olsztyn Główny

Nowy budynek dworca kolejowego Olsztyn Główny, zaprojektowany przez DWAA Architekci, stanowi współczesną odpowiedź na potrzeby komunikacyjne miasta oraz próbę redefinicji przestrzeni publicznej w jego centralnym punkcie. Nowa realizacja jest nie tylko odpowiedzią na wymogi funkcjonalne i techniczne XXI wieku, lecz także istotnym elementem miejskiego krajobrazu, który porządkuje i integruje dotąd rozdzielone przestrzenie Olsztyna.

Nowy budynek dworca kolejowego Olsztyn Główny, zaprojektowany przez DWAA Architekci, stanowi współczesną odpowiedź na potrzeby komunikacyjne miasta oraz próbę redefinicji przestrzeni publicznej w jego centralnym punkcie. Zastąpił modernistyczny obiekt z 1971 roku, który z powodu wieloletnich zaniedbań technicznych został rozebrany w 2022 roku. Nowa realizacja jest nie tylko odpowiedzią na wymogi funkcjonalne i techniczne XXI wieku, lecz także istotnym elementem miejskiego krajobrazu, który porządkuje i integruje dotąd rozdzielone przestrzenie Olsztyna.

Otoczenie dworca kolejowego Olsztyn Główny – integracja z miastem

Projekt architektoniczny dworca kolejowego Olsztyn Główny bazuje na wyrazistej formie przestrzennej. Budynek o nieregularnym rzucie zdominowany jest przez monumentalny dach złożony z trójkątnych segmentów, który nadaje konstrukcji ekspresyjny charakter. Dynamika tej formy ma swój odpowiednik w motywie skrzydeł i żagla – odniesienia te nie są jedynie symboliczne, lecz służą także funkcjonalnemu zdefiniowaniu wejść, nadaniu kierunkowości przestrzeni i organizacji placu przed budynkiem. Przeszklona fasada, ciągnąca się od poziomu gruntu po linię okapu, zapewnia silną relację wnętrza z zewnętrzem, a także naturalne doświetlenie przestrzeni publicznych. Zasadniczą zmianą w układzie urbanistycznym było wytyczenie nowego, podziemnego tunelu, który po dekadach barier infrastrukturalnych połączył dzielnicę Zatorze z centrum miasta. To rozwiązanie nie tylko poprawiło dostępność komunikacyjną, lecz również w znaczący sposób wpłynęło na jakość codziennego funkcjonowania mieszkańców. Bezkolizyjne przejścia, uporządkowany układ pieszy i rowerowy oraz przestrzeń placu zintegrowanego z bryłą budynku to rezultat przemyślanej interwencji architektonicznej, uwzględniającej zarówno ruch podróżnych, jak i użytkowników przestrzeni miejskiej. Dwa lata temu do użytku został oddany Dworzec Metropolitalny w Lublinie, szybko zyskując uznanie i zdobywając szerego nagród w międzynarodowych konkursach.

Dworzec Olsztyn Główny: projekt z szacunkiem dla historii i ukłonem w stronę nowoczesności

Nowy dworzec kolejowy Olsztyn Główny ma trzy kondygnacje, z których najniższa mieści tunel i dojścia do peronów, zaś najwyższa pełni funkcje administracyjne. Główna hala dworcowa została zaprojektowana jako wysoka, jasna przestrzeń publiczna. Wnętrze budynku cechuje czytelny podział funkcji oraz spójność materiałowa – zastosowano tu beton architektoniczny, szkło i elementy metalowe. Ciekawym rozwiązaniem są przeszklone fragmenty posadzki, przez które można zobaczyć niższą kondygnację – zabieg ten wprowadza dodatkową warstwę przestrzenną i wizualną, wzmacniając wrażenie otwartości. Wnętrza zostały wzbogacone o detale o znaczeniu symbolicznym i historycznym. W holu głównym umieszczono mozaikę z poprzedniego dworca, a na elewacji zawieszono zrekonstruowany neon z dawnym napisem „Dworzec Kolejowy”. Na peronach zachowano fragmenty oryginalnych zadaszeń i balustrad, poddanych konserwacji. Te zabiegi nie tylko przywracają ciągłość historii miejsca, ale także wzmacniają tożsamość przestrzeni, łącząc przeszłość z teraźniejszością. Zagospodarowanie terenu wokół dworca kolejowego Olsztyn Główny podporządkowano idei uporządkowanej i wielofunkcyjnej przestrzeni publicznej. Plac przed budynkiem zorganizowano jako wielopoziomową rampę, której trójkątne tarasy powtarzają geometrię dachu i całej bryły. Zieleń, ławki, oświetlenie i wyraźnie wytyczone ciągi piesze tworzą przestrzeń zarówno użytkową, jak i reprezentacyjną.

Dworzec kolejowy Olsztyn Główny – metryczka projektu

Lokalizacja: Olsztyn / Polska
Typ: dworzec
Projekt: DWAA Architekci
Rok budowy: 2025

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

Najnowsze z tego działu

Wyszukaj

Newsletter

Adres email nie jest poprawny!
Spróbuj jeszcze raz...

×

Dziękujemy za zapisanie się do subskrypcji naszego newslettera!

×
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera Sztuki Krajobrazu!