Zbiornik wodny

Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym na Odrze w Krapkowicach

Zakończono szeroko zakrojone prace modernizacyjne na Odrze, obejmujące m.in. przebudowę śluz i jazów na różnych odcinkach rzeki. Inwestycje te, realizowane z myślą o usprawnieniu śródlądowej drogi wodnej i poprawie bezpieczeństwa, należały do największych tego typu przedsięwzięć w Europie. Na szczególną uwagę zasługują modernizacje w Krapkowicach i Januszkowicach, gdzie wykonano prace za kwoty odpowiednio 261 mln zł i 233 mln zł. Projekt został w dużej mierze sfinansowany z funduszy unijnych, które pokryły znaczną większość kosztów. Wykonawcą inwestycji była spółkę POM, odpowiedzialna m.in. za budowę bramy śluzy na przekopie Mierzei Wiślanej.

Zakończono szeroko zakrojone prace modernizacyjne na Odrze, obejmujące m.in. przebudowę śluz i jazów na różnych odcinkach rzeki. Inwestycje te, realizowane z myślą o usprawnieniu śródlądowej drogi wodnej i poprawie bezpieczeństwa, należały do największych tego typu przedsięwzięć w Europie. Na szczególną uwagę zasługują modernizacje w Krapkowicach i Januszkowicach, gdzie wykonano prace za kwoty odpowiednio 261 mln zł i 233 mln zł. Projekt został w dużej mierze sfinansowany z funduszy unijnych, które pokryły znaczną większość kosztów. Wykonawcą inwestycji była spółkę POM, odpowiedzialna m.in. za budowę bramy śluzy na przekopie Mierzei Wiślanej.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Kolejny etap Nowego Centrum Warszawy. Tunel pod Marszałkowską przeszedł do historii

Nowe śluzy w Krapkowicach i Januszkowicach

W Krapkowicach przeprowadzono gruntowną modernizację śluzy i sterowni na stopniu wodnym. Dotychczasowa śluza została całkowicie zburzona i zastąpiona nowoczesną konstrukcją o długości 187 m i szerokości 8 . Dodatkowo obok niej wybudowano drugą śluzę mającą 194 m długości i 12 m szerokości. W ramach tych prac powstała również nowa sterownia oraz awanporty (części portu przylegające do wejścia do portu i redy), zmodernizowano także trzecią, zabytkową śluzę, która była kluczowa dla utrzymania ciągłości ruchu podczas remontu pozostałych dwóch śluz. W Januszkowicach, modernizacja obejmowała rozbiórkę małej komory śluzy i budowę nowej, większej komory o długości 190 m i szerokości 12 m. Przebudowano także istniejącą komorę pociągową oraz infrastrukturę towarzyszącą, w tym sterownię i awanporty. Zrealizowano nowe ciągi komunikacyjne, slip do wodowania jednostek oraz plac składowy pełniący funkcję miejsca przeładunku. Te prace zapewniły nowoczesne i niezawodne warunki dla żeglugi śródlądowej, co przyczynia się do lepszego wykorzystania Odry jako drogi transportowej.

Cele modernizacji

Modernizacja miała na celu nie tylko poprawę funkcjonalności i bezpieczeństwa obiektów hydrotechnicznych, ale także stworzenie warunków sprzyjających niskoemisyjnym systemom transportu wodnego. W efekcie zwiększyło się bezpieczeństwo żeglugi oraz użytkowników Odry, a także obsługi tych obiektów. Modernizacja przyczyniła się do znacznego zmniejszenia awaryjności śluz, co było dotychczas poważnym problemem wynikającym z intensywnej eksploatacji. Równolegle z modernizacją śluz, w Krępie, Groszowicach i Dobrzeniu przebudowano przestarzałe jazy sektorowe na nowoczesne jazy klapowe. Nowe jazy charakteryzują się mniejszą podatnością na zjawiska lodowe, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo pracowników oraz użytkowników. Dają one również pewność stałego poziomu piętrzenia wody, co jest kluczowe dla stabilnych warunków żeglugowych.

Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym na Odrze – metryczka projektu

Lokalizacja: Krapkowice / Polska
Typ: infrastruktura wodna
Rok: 2023
Zdjęcia: Wody Polskie w Gliwicach

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

Najnowsze z tego działu

Wyszukaj

Newsletter

Adres email nie jest poprawny!
Spróbuj jeszcze raz...

×

Dziękujemy za zapisanie się do subskrypcji naszego newslettera!

×
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera Sztuki Krajobrazu!