Dużym zainteresowaniem cieszyła się pierwsza edycja konferencji na temat Evidence Based Design i wykorzystania koloru w architekturze i projektowaniu przestrzeni. Wydarzenie zorganizowała nasza redakcja Grupy Sztuka Architektury 10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego. W dyskusjach wzięło udział ok. 100 osób, w tym architekci, przedstawiciele firm wykonawczych, branżyści, studenci i specjaliści w zakresie nauronauk.
Evidence-based design (EBD), czyli projektowanie oparte na dowodach, to podejście wykorzystywane w różnych dziedzinach projektowania, w tym w architekturze, projektowaniu wnętrz, architekturze krajobrazu, zarządzaniu obiektami, edukacji i planowaniu miejskim. Polega ono na podejmowaniu decyzji projektowych opartych na najlepszych dostępnych dowodach pochodzących z badań naukowych i analiz, aby optymalizować wyniki projektu.
EBD koncentruje się na wykorzystaniu empirycznych danych i badań naukowych. Mogą one obejmować wybór materiałów, rozmieszczenie pomieszczeń, oświetlenie, aspekty krajobrazu na zewnątrz budynków, a także wykorzystanie kolorów w projekcie. Na tym ostatnim aspekcie skupiały się wystąpienia konferencyjne. W czasie pierwszej edycji „Koloru w architekturze” prelegenci zwracali uwagę na kwestie wdrożenia koncepcji EBD i badań do procesu projektowego. Podkreślali znaczenie odpowiednio zaprojektowanego otoczenia i jego wpływu na ludzkie samopoczucie, produktywność i zdrowie.
W temat koloru wprowadził słuchaczy Pan Rafał Krupiński, doradca architektoniczny IGP Pulvertechnik Polska Sp. z o.o. Wyjaśnił jak dzięki rozwiązaniom IGP można rozszerzyć znane już palety kolorystyczne i poprawić oblicze wizualne projektów.
Rafał Krupiński, doradca architektoniczny IGP Pulvertechnik Polska Sp. z o.o.
Temat neuroestetyki rozwinęła Pani dr med. Anna Kieszkowska-Grudny. Podczas wystąpienia opowiadała o badaniach naukowych dotyczących wpływu kolorów i formy na nasze mózgi oraz emocje. Wyjaśniła jak świadome wykorzystanie odpowiednich kombinacji kolorów i kształtów może stymulować pozytywne doznania i wpływać korzystnie na samopoczucie.
Dr med. Anna Kieszkowska-Grudny, Instytut BezStresu
O wykorzystaniu betonu barwionego w masie na przykładzie budowy "Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie” opowiedział Pan Bartłomiej Niesłuchowski założyciel i właściciel Grupa B37. Przedstawił ciekawostki i szczegóły przebiegu projektu od pomysłu do realizacji i podkreślił wagę współpracy ze specjalistami w zakresie pracy z betonem.
Bartłomiej Niesłuchowski, założyciel i właściciel Grupa B37; wybrany przedstawiciel grupy HOLCIM
Pan Jan Chwedczuk z pracowni APA Wojciechowski Architekci przedstawił rozwiązania projektowe w doborze kolorystyki fasad Portu Praskiego i Elektrowni Powiśle.
Jan Chwedczuk, APA Wojciechowski Architekci
Na temat procesu projektowego i badań przedprojektowych w tworzeniu nowej siedziby firmy ARUP opowiedziała Katarzyna Solarek, Senior Sustainability Consultant w Arup. Pani Katarzyna osobiście uczestniczyła w opracowaniu projektu nowego biura i zaznaczała jak pozytywnie zmiana wpłynęła na środowisko pracy.
Katarzyna Solarek, Senior Sustainability Consultant w Arup
Pan Jacek Stadnicki w wystąpieniu „Caparol. The Power of Surface” wyjaśnił istotę wykańczania powierzchni odpowiednimi farbami. Opowiedział o mocy kolory i zaprezentował kolor roku Caparol HONEY-GOLD.
Jacek Stadnicki, Caparol Polska
Na temat badań sensorycznych użytkowników przestrzeni i kolorystyki wnętrz opowiedziała Pani Aleksandra Chuchro z Livin D3. Wyjaśniła także autorską metodę projektowania D3, którą stosuje w swoich projektach. Również ona podkreślała istotę odpowiedniego zagospodarowania przestrzeni i jej wpływu na nasz nastrój i jakość życia. Wyjaśniła jakie czynniki na to wpływają i jak za pomocą kolorów i innych środków osiągnąć projektowy balans.
Aleksandra Chuchro, Livin
O istocie doboru odpowiedniego sufitu przypomniał Pan Sebastian Staniewicz, Account Manager Knauf Ceiling Solutions. Wyjaśnił, że wnętrza powinny cieszyć oko, ale również zapewniać komfort akustyczny wynikający z funkcji pomieszczenia.
Sebastian Staniewicz, Account Manager Knauf Ceiling Solutions
O tym skąd wzięło uwielbienie do koloru w architekturze w latach 90-tych opowiedziała Pani Anna Cymer, historyczka sztuki, dziennikarka, popularyzatorka wiedzy o architekturze. Przedstawiła genezę wykorzystania koloru w architekturze europejskiej i polskiej i pokreśliła jego istotę jako wyraz myśli tego okresu.
Anna Cymer
Na temat rozwiązań projektowych w kolorowym przedszkolu w Mesznej opowiadały jego autorki, Panie Anna Sierant i Natalia Sikora z pracowni Archikunszt Studio. Wyjaśniły jak ważną rolę kolor odegrał w projektowaniu. Opowiedziały jak wykorzystały go do identyfikacji przestrzeni i jak może wspierać proces edukacji najmłodszych.
Anna Sierant i Natalia Sikora z pracowni Archikunszt Studio
Wystąpienie pt. „Analiza kolorystyczna krajobrazu miasta na przykładzie wybranych projektów architektury krajobrazu” poprowadziła Pani Maja Skibińska z Szelest Pracownia. Prezentacja dotyczyła analizy kolorystycznej, która jest jedną z metod analizowania krajobrazu. Przedstawiła wyniki swoich badań i zauważyła jak ważna rolę kolor odgrywa w przestrzeniach publicznych pomagając kształtować tożsamość miejsca.
Maja Skibińska, Szelest Pracownia
Konferencja zakończyła się prezentacją na temat kształtowania całorocznego wyrazu kolorystycznego zieleni na terenach prywatnych i publicznych. Wykład prowadziły Aleksandra Wiktorko-Rakoczy z Szelest pracownia i Kamila Służewska z Warsztat Zieleni. Pokazały jak dobór różnokolorowej zieleni wpływa na odbiór wizualny obiektu i może akcentować ważne miejsca.
Aleksandra Wiktorko-Rakoczy, Szelest pracownia i Kamila Służewska, Warsztat Zieleni
Pierwsza konferencja pt. „Kolor w architekturze” organizowanej przez Wydawnictwo Grupa Sztuka Architektury spotkała się z bardzo dobry odbiorem uczestników. Z pewnością doczekamy się więc jej kolejnej edycji.
Zobacz fotorelację z konferencji
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdjęcia: Tomasz Celeban, hedronista.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Komentarze