MIASTO, KRAJOBRAZ, OGRÓD

Prawo

W Chrzanowie wchodzi w życie uchwała krajobrazowa

W grudniu 2022 r. radni Chrzanowa podjęli decyzję w sprawie uchwały krajobrazowej, mającej na celu uregulowanie chaosu reklamowego na terenie gminy. Została ona podzielona na dwie strefy, z centralnym obszarem obejmującym ulice Oświęcimską, Focha, Sienną, Podwale, Sikorskiego, na którym ma zostać zachowany określony ustawą standard estetyczny. Nowe przepisy zaczęły obowiązywać 11 stycznia 2024 r.

W grudniu 2022 r. radni Chrzanowa podjęli decyzję w sprawie uchwały krajobrazowej, mającej na celu uregulowanie chaosu reklamowego na terenie gminy. Została ona podzielona na dwie strefy, z centralnym obszarem obejmującym ulice Oświęcimską, Focha, Sienną, Podwale, Sikorskiego, na którym ma zostać zachowany określony ustawą standard estetyczny. Nowe przepisy zaczęły obowiązywać 11 stycznia 2024 r.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Zmiany w ustawie o planowaniu przestrzennym

Koniec okresu przejściowego uchwały krajobrazowej w Chrzanowie

Uchwała krajobrazowa Chrzanowa określa parametry reklam, wymagając od przedsiębiorców i właścicieli dostosowania się do nowych standardów. W obszarze centralnym obowiązują najbardziej rygorystyczne przepisy, dotyczące liczby, wielkości i rodzaju reklam, jak również ich kwestii jakościowych. Wejście w życie uchwały krajobrazowej poprzedzone było okresem przejściowym wynoszącym 18 miesięcy, a dla banerów 12 miesięcy, co dało reklamodawcom czas na dostosowanie się do nowych zasad. Wprowadzone regulacje przewidują także kontrole, a za  nieprzestrzeganie przepisów możliwe jest nałożenie kary. W tym celu w Urzędzie Miejskim utworzono nowe stanowisko, odpowiedzialne za monitorowanie i kontrolę przestrzegania postanowień uchwały. Kara za niedostosowanie się do zasad wynosi 192 zł za metr kwadratowy nielegalnej reklamy, mnożoną przez czas jej ekspozycji.

Zauważalne efekty uchwały krajobrazowej w Chrzanowie

Nowe regulacje obejmują szczegółowe wytyczne dotyczące rozmiaru, wyglądu, materiałów używanych do produkcji banerów, oraz ich prezentacji w przestrzeni publicznej. Zabronione jest umieszczanie ich na elementach krajobrazu kulturowego oraz na drzewach. Prace nad uchwałą trwały długo, obejmowały bowiem konsultacje społeczne i opracowanie zasad regulujących sytuowanie reklam, gabaryty tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń oraz obiektów małej architektury. Istnieje już zauważalna poprawa w wyglądzie centrum miasta, co podkreśla Burmistrz Chrzanowa, Robert Maciaszek. Zaznacza jednak przy okazji, że pomimo poprawy, nadal kontrolowane będą wszelkie nieprawidłowości, a kara ma zachęcić do pełnego przestrzegania przepisów.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

Najnowsze z tego działu

Wyszukaj

Newsletter

Adres email nie jest poprawny!
Spróbuj jeszcze raz...

×

Dziękujemy za zapisanie się do subskrypcji naszego newslettera!

×
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera Sztuki Krajobrazu!