Wielkoformatowe reklamy zniknęły z ulic Krakowa. Działanie to jest efektem uchwały krajobrazowej, która weszła w życie w lipcu 2020 r. Przez dwa lata właściciele reklam i gruntów, na których znajdowały się nośniki, mieli czas na dostosowanie się do nowych przepisów. Po 1 lipca 2022 r. reklamy niespełniające norm zostały usunięte, a zaniedbania w tym zakresie wiązać się będą z karami finansowymi.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji Parku Aktywności Rodzinnej w Dzielnicy Wawer
Uchwała krajobrazowa odsłania Kraków
Dzięki przepisom uchwały krajobrazowej, do tej pory zakryte miejskie przestrzenie zostały odsłonięte, ukazując zupełnie inne oblicze Krakowa. Więcej światła zyskał chociażby zabytkowy park zdrojowy w okolicach Ronda Matecznego, wielkoformatowe bilboardy usunięto także naprzeciwko Galerii Krakowskiej. Zarówno jedno, jak i drugie działanie wywołało skrajne emocje: w pierwszym przypadku pozytywne, gdyż oczom mieszkańców ukazała się parkowa zieleń, w drugiej zgoła inne – za bilboardami znajdowała się prowizoryczna noclegownia osób bezdomnych. Uchwała krajobrazowa daje miastu możliwość wyeksponowania swoich zabytków, chociażby elewacji kamienic przy prowadzącej przez centrum miasta Alei Trzech Wieszczów, przez długie lata zakrytych reklamowymi nośnikami.
Egzekwowanie przepisów i kary finansowe
Uchwała krajobrazowa podzieliła Kraków na trzy strefy, wolnostojące bilboardy zniknęły ze strefy II i III, do której zalicza się chociażby Stare Miasto, część Nowej Huty, Krowodrzy i Zwierzyńca. Usunięte zostały także nośniki mające powierzchnię do pięciu metrów kwadratowych, a znajdujące się w podobszarach tych stref. Od czasu zakończenia okresu przejściowego Zarząd Dróg Miasta Krakowa usunął 1500 reklam, ale nie została nałożona żadna kara. Jej wysokość w przeliczeniu na 1 m3 reklamy wynosi 122 zł dziennie plus odsetki.
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Komentarze