
Wraz z rozwojem i popularyzacją turystyki rowerowej powstają coraz to nowe inicjatywy i projekty, mające na celu nie tylko stworzenie nowych ścieżek rowerowych, ale również przywrócenie ruchu na zapomnianych i niepełniących już swojej pierwotnej funkcji terenach. Przykładem tego typu działania jest Żelazny Szlak Rowerowy, z którym związana jest budowa ścieżek rowerowych w dawnych ciągach kolejowych po polskiej i czeskiej stronie granicy, na terenie gmin Godów, Jastrzębie-Zdrój i Zebrzydowice oraz czeskiej Karwiny i Piotrowic. Za projekt odpowiedzialne jest ARCHiTEKT studio projektowe.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Rewitalizacja parku miejskiego Podlesie w Dąbrowie Górniczej
Infrastruktura przy Żelaznym Szlaku Rowerowym
Główna nitka Żelaznego Szlaku Rowerowego liczy 55 km (33 km po stronie polskiej i 22 km po czeskiej), a alternatywna 42 km. Turysta przemierzający Żelazny Szlak Rowerowy może zapoznać się nie tylko z okolicznymi zabytkami, ale i z historią kolei. Aby rowerowy trakt stał się bardziej przyjazny i użyteczny dla turystów konieczne było stworzenie funkcjonalnej infrastruktury. Wzdłuż odcinka przebiegającego w okolicach Jastrzębia-Zdroju (ok. 11 km) powstały cztery duże i kilka mniejszych punktów odpoczynkowych. W każdym z nich umieszczono wiaty z ławkami i stolikami, kosze na śmieci oraz stojaki na rowery. Na dawnej stacji kolejowej w Ruptawie powstał z kolei pumptrack, czyli miejsce przeznaczone do jazdy terenowej, z licznymi zakrętami i muldami.


Ścieżki Żelaznego Szlaku Rowerowego
Podczas planowania ścieżek rowerowych ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa, a służy temu odseparowanie rowerzystów od ruchu samochodowego. Przebieg Żelaznego Szlaku Rowerowego, tam gdzie było to możliwe, został poprowadzony linią przeznaczoną wyłącznie dla ruchu rowerowego. Ścieżki rowerowe zostały wykonane z mineralno-epoksydowej mieszanki, na podbudowie z betonu. W niektórych miejscach postawiono również drewniano-metalowe barierki zabezpieczające.


Żelazny Szlak Rowerowy powstał w wyniku realizacji dwóch Projektów – „Żelazny szlak Rowerowy” oraz „Rowerem po żelaznym szlaku”, dofinansowanych z Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Programu INTERREG V-A Republika Czeska-Polska.


Żelazny Szlak Rowerowy – metryczka projektu
Projekt: ARCHiTEKT studio projektowe / arch. Paweł Kuczyński
Lokalizacja: Godów, Jastrzębie-Zdrój, Zebrzydowice (Polska) / Karwina i Piotrowice (Czechy)
Typ: szlak rowerowy
Długość: 55 km (alternatywnie: 42 km)
Realizacja: 2020






Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Komentarze