Architekci z berlińskiego studia relais Landschaftsarchitekten udowodnili nam, że ogrody można nie tylko zaprojektować, ale również napisać. Przestrzeń jak najbardziej można czytać na różne sposoby, czemu więc by jej nie nakreślić?
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Geopark Kielce i wielowymiarowa ochrona dziedzictwa
Propozycja wpisuje się nurt ogrodów kontemplacyjnych. Projekt ilustruje ideę “ogrodu chrześcijańskiego”. Nadaje mu to głębszy, religijny wręcz charakter.
Założenie sprzyja powolnemu zwiedzaniu w zadumie. Na poziomie percepcji tradycyjnej architektury krajobrazu koresponduje z percepcją odbiorcy. Symboliczna natura tej przestrzeni o powierzchni 7000 m² nawiązuje formą do krużganków. Umożliwiają to drewniane ramy, ortogoniczny układ ścieżek, oraz fakt, iż za zwiedzającym “podążają” złote litery. To właśnie ściany ażurowych liter w elementach konstrukcyjnych, wykonanych przez biuro Schlaich bergermann and partners grają w przestrzeni pierwsze skrzypce i okalają spacerowiczów ze wszystkich stron. Zamknięci są w nich zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz przez instalacje i strzyżone żywopłoty, ale pomagają temu również cienie i światło budujące klimat miejsca i pozwalające czytać podłoże.
Uporządkowany tekst jest bardzo ludzki. Tematycznie i chronologicznie przedstawia on wizję od stworzenia ze Starego Testamentu, do czasów współczesnych. Dobrany został przy pomocy ścisłych porad teologicznych. Pozwala to nie tylko podziwiać rozwiązania przestrzenne, ale również zastanowić się nad kruchością życia. Spacer wieńczy dziedziniec w przestrzeni którego znajdujemy białokwitnące krzewy ozdobne, byliny, rośliny jednoroczne, oraz zimozielone nasadzenia całoroczne. Oś spacerowa podkreślona jest horyzontalną, kamienną fontanną, która wygląda jak ściana wody.
Projekt: The Writen Garden
Data realizacji: 2011
Autor projektu: relais Landschaftsarchitekten
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Komentarze