
Licząca ponad pięć kilometrów bezpieczna trasa rowerowa o charakterze autostrady będzie przebiegać przez tereny dawnej kolei piaskowej i połączy Giszowiec z Katowickim Parkiem Leśnym przy ul. Francuskiej oraz przejściem pieszo-rowerowym przy ul. Huberta.
.jpg)
Idea autostrady rowerowej nie jest nowa i została zrealizowana chociażby w Zagłębiu Ruhry. Właśnie ogłoszono budowę jej polskiego wcielenia pod nazwą Velostrada.
Velostrada zostanie zaprojektowania zgodnie z „Wytycznymi projektowania infrastruktury dla rowerów” z 1 grudnia 2020 roku. Wskazano w nich, że droga musi mieć co najmniej trzy metry szerokości, a wykonawcy mają obowiązek zapewnić możliwość bezpiecznego poruszania się po niej z prędkością 40 km/h. Zapisy dotyczące specyfikacji technicznej powstały przy współudziale przedstawicieli Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), która ma doświadczenie przy realizacji tego rodzaju projektów w regionie.
To zresztą nie pierwsza współpraca na linii Katowice-GZM. Wcześniej doszło do niej przy okazji realizacji projektu „Rower Metropolitarny”, który zakłada utworzenie zintegrowanego systemu wypożyczalni rowerów na terenie 41 gmin należących do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W samych Katowicach ma pojawić się co najmniej 1000 jednośladów oraz 150 stacji rowerowych.
Właścicielem terenów kolei piaskowej (biegnącej przez Zabrze, Rudę Śląską, Chorzów, Katowice, Mysłowice, Jaworzno, Sosnowiec, Imielin i Lędziny), w której śladzie powstanie nowa trasa, od maja 2021 roku jest miasto Katowice. Tamtejsza infrastruktura w przeszłości służyła do transportu piasku podsadzkowego między kopalniami węgla kamiennego a kopalnią piasku Maczki-Bór. To właśnie od spółki, w którą przekształcił się ten zakład, przejęło grunty miasto.
Warto dodać, że z velostrady będą mogli korzystać także piesi. Równolegle do trasy rowerowej powstanie przeznaczony dla nich specjalny chodnik z elementami małej architektury.
Oferty przetargowe na wykonanie projektu można było składać od 9 sierpnia 2021 roku. Cel władz miasta pozostaje ambitny: połączyć wszystkie dzielnice Katowic z centrum za pośrednictwem dróg dla rowerów.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Komentarze