Jeszcze w tym roku ma ruszyć przebudowa Ronda Dmowskiego w Warszawie. Wokół ronda wytyczone zostaną nowe przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe i zieleń.
Śródmieście Warszawy od dawna czeka na zmiany. Jednym z priorytetowych zadań jest tworzenie ułatwień w ruchu pieszym i rowerowym. Jego realizacja ma mieć miejsce między innymi w obrębie znajdującego się na skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich i ul. Marszałkowskiej Ronda Dmowskiego. Planowane przejścia dla pieszych wokół ronda to element zapowiadanego przez władze miasta projektu Nowe Centrum Warszawy.
4 przejścia dla pieszych
Jeszcze w tym roku wokół ronda mają zostać wytyczone cztery przejścia dla pieszych o szerokości około 8 m z azylami między jezdniami. Każde z nich poprowadzi na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe. Pierwsze przejście pojawi się po północnej stronie ul. Marszałkowskiej, przy ul. Widok. Tutaj zaplanowano też przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok, zaś z drugiej strony połączenie rowerowe z ul. Poznańską. Drugie zlokalizowane będzie po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej.
Aleje Jerozolimskie przetną dwa przejścia – pierwsze po stronie zachodniej na wysokości ul. Poznańskiej, gdzie powstanie też przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską. Drugie przejście będzie po stronie wschodniej, na wysokości ul. Parkingowej.
Rozwiązanie ma być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, seniorów i rodziców z wózkami, którzy łatwo przedostaną się na drugą stronę ulicy bez konieczności schodzenia do podziemi. Co ważne przy przejściach zaplanowano sygnalizację świetlną podłączoną do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Dzięki temu czas trwania zielone światła ma być na tyle długi, by piesi mogli zdążyć przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się. Zmiany w sygnalizacji nie mają wpłynąć na ruch tramwajów, który pozostanie priorytetowy.
Przejście podziemne nie zniknie
Mimo utworzenia czterech nowych przejść dla pieszych, przejście podziemne nie zniknie. Mieszczą się w nim liczne punkty usługowe oraz sklepy, prowadzi ono też do wejścia do stacji metra Centrum. Jednak wszyscy użytkownicy ruchu poruszający się w innych kierunkach, zyskają możliwość przekroczenia ruchliwych ulic w poziomie terenu.
Oprócz zmian komunikacyjnych, w obrębie Ronda Dmowskiego zaplanowano też nowe nasadzenia zieleni. Drzewa zostaną posadzone między innymi na wyspie ronda oraz na wysepkach przy przystankach tramwajowych wokół niego. Zaplanowano posadzić 58 drzew w gruncie, w specjalnych skrzyniach pozwalających na ich łatwe przesadzenie – z uwagi na planowany za kilka lat remont linii średnicowej. Prawdopodobnie dopiero wtedy Rondo Dmowskiego stanie się tradycyjnym skrzyżowaniem.
Jak podkreślają władze miasta, Nowe Centrum Warszawy, którego elementem jest Rondo Dmowskiego, ma być przyjazne, bezpieczne i zielone. Dzięki realizacji projektu warszawiacy i warszawianki mają zyskać bardziej estetyczną przestrzeń publiczną, ale i większą wygodę w codziennym korzystaniu z ulic i placów.
Rondo Dmowskiego w Warszawie dla pieszych i rowerzystów – metryczka projektu
typ projektu: przestrzeń publiczna
inwestor: Urząd Miasta Warszawa
projekt: 2021
lokalizacja: Rondo Dmowskiego, Warszawa
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Komentarze