
Projektowana w Warszawie nowa przeprawa przez Wisłę będzie jednym z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych na świecie. Ma stanowić nowe połączenie spacerowe pomiędzy Bulwarami Wiślanymi, a praskim brzegiem.

Projektowany most pieszo-rowerowy będzie liczył około 500 metrów długości. Kładka połączy dwa brzegi Wisły na wysokości ulicy Karowej na lewym brzegu i ulicy Okrzei na prawym brzegu. Władze miasta przekonują, że będzie to jedna z najciekawszych architektonicznie przepraw w stolicy, podobna do tych, z jakich słyną inne duże miasta na świecie, jak na przykład Millenium Bridge w Anglii.

Most w Warszawie, który połączy miasto
Konkurs na zaprojektowanie nowej kładki spacerowej rozstrzygnięto już cztery lata temu. Pierwszą nagrodę zdobyła pracownia Schuessler-Plan Inżynierowie – jej koncepcja zyskała uznanie ze względu na powściągliwość i elegancką formę. Prosta w swym kształcie architektura świetnie wpisuje się w pejzaż miasta. Architektom zależało, aby kładka nie konkurowała z obiektami, które istnieją już na brzegach rzeki. Nowy most zamiast dominować nad otoczeniem, ma wyglądać tak, jakby od zawsze był na swoim miejscu i stanowił integralną część przestrzeni.
Wygięta w kształt błyskawicy kładka będzie miała zmienną szerokość liczącą w najwyższym punkcie 6,9 metra, zaś nad nurtem rzeki – aż 16,3 metra. Tworząca rozciągający się zygzak konstrukcja w miejscu załamania będzie się rozszerzała i przybierała postać tarasu widokowego.

Nowe widoki dla Warszawy
Póki co mieszkańcy i rowerzyści, chcąc dostać się z Pragi do centrum, muszą korzystać z trudno dostępnego mostu Śląsko-Dąbrowskiego lub z promów. Nowy most stworzy połączenie spacerowe między Bulwarami Wiślanymi po stronie centrum miasta, a praskim brzegiem. Tłumnie odwiedzane Bulwary stanowią ulubione miejsce wypoczynku mieszkańców, podczas gdy drugi brzeg Wisły pozostaje niezagospodarowany. Obie przestrzenie funkcjonują oddzielnie – nowe połączenie sprawi, że przejście z jednej na drugą stronę Wisły będzie łatwe i wygodne. Kładka przybliży Pragę do centrum, a ciąg ulic Okrzei i Ząbkowskiej może stać się nową osią, odpowiednikem Traktu Królewskiego.
Władze miasta dostrzegają duży potencjał w pieszo-rowerowych przeprawach, z dala od ruchu samochodowego. Tego typu inwestycje mają pełnić ważną rolę nie tylko w układzie komunikacyjnym miasta, ale też stanowić przestrzeń rekreacyjną. Nowa kładka ma mieć duże znaczenie dla ruchu rowerowego, a także stanowić sama w sobie atrakcje turystyczną. Przyczyni się do tego wysoka jakość architektury obiektu, także w zakresie detalu.

Spacerem na Pragę, czyli projekt nowego mostu pieszo-rowerowego w Warszawie – metryczka projektu
typ projektu: most
inwestor: Urząd Miasta Warszawa
pracownia: Schuessler-Plan Inżynierzy
projekt: 2017
realizacja: w toku
lokalizacja: Warszawa


Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Komentarze