Urbanistyka

Piętnastominutowe miasta. Szczęśliwsze życie ?

W piętnaście minut do szkoły, biura albo parku? Oto zyskująca na popularności koncepcja urbanistyczna, która ma sprawić, że mieszkańcy dużych miast będą mieli w zasięgu ręki wszystko to, co potrzebne do szczęśliwego życia.

W piętnaście minut do szkoły, biura albo parku? Oto zyskująca na popularności koncepcja urbanistyczna, która ma sprawić, że mieszkańcy dużych miast będą mieli w zasięgu ręki wszystko to, co potrzebne do szczęśliwego życia.

Piętnastominutowe miasto

Wielką orędowniczką koncepcji „piętnastominutowego miasta” stała się Anne Hidalgo, mer Paryża. W planie zmiany charakteru francuskiej stolicy Hidalgo dostrzegła szansę na poprawę jakości życia mieszkańców. Inspiracją dla urzędniczki stały się wykłady urbanisty Carlosa Moreno, który stara się popularyzować tzw. „chronourbanizm”. Według Moreno miasta planowane są głównie pod kątem poprawy funkcjonowania transportu samochodowego, a nie dostępności usług. Dowodem na to są wielkie centra handlowe lokowane na przedmieściach wielkich miast, które odbierają klientów lokalnym sklepom i punktom usługowym. Dla mieszkańców wygodniej jest przedostać się samochodem na obrzeża miasta, co ostatecznie prowadzi do strefowania miejskiej przestrzeni. W obrębie miasta tworzą się wyspecjalizowane części – sypialna, biznesowa, handlowa, skutkujące brakiem różnorodności funkcji i zanikiem miejskiego życia.

Postulowana przez Hidalgo koncepcja „piętnastominutowego miasta” ma walczyć z modernistycznymi naleciałościami w miejskich strukturach. Do najważniejszych założeń nowego trendu należą uspokajanie ruchu samochodowego, rozbudowa infrastruktury rowerowej oraz przebudowa ulic, aby stały się one dostępne dla wszystkich użytkowników ruchu.

Szczególny punkt stanowi inwestycja w transport publiczny. To on w dużej mierze ma umożliwić płynne przemieszczanie się mieszkańców. Koncepcja zakłada, że mieszkańcy miasta będą mieli pod ręką wszystko, co potrzebne do życia: pracę, szkoły, sklepy, rozrywkę i rekreację. W każde z tych miejsc będą mogli dostać się w ciągu 15-minutowego spaceru albo przejażdżki rowerem czy autobusem. Aby plan mógł zostać zrealizowany, konieczna jest pełna integracja dzielnic, w których znaleźć się muszą zarówno budynki mieszkalne, jak i bary, biurowce, szkoły i parki.

Chronourbanistyka

Chronourbanistyka - sposób na ożywienie gospodarcze

„Piętnastominutowe miasta” to sposób zarówno na polepszenie jakości życia mieszkańców, jak i na ożywienie gospodarcze miejskich budżetów. Jest to szczególnie ważne teraz, kiedy wiele miast boryka się z problemami wywołanymi przez lockdown. Skutki pandemii uderzyły finansowo w miasta całego świata, zmuszając je do szukania oszczędności. Międzynarodowa koalicja miast C40 Cities opracowała program, który ma pomóc w odbudowie miejskich budżetów – organizacja proponuje szereg zielonych przedsięwzięć, które mogłyby stymulować tworzenie nowych miejsc pracy. Jednym z narzędzi miałoby być właśnie „piętnastominutowe miasto”.

Według specjalistów „piętnastominutowe miasta”, mikromobilność, a także tworzenie większej ilości przestrzeni rekreacyjnej to sposoby na skuteczną odbudowę miast. Jako istotny element koncepcji podaje się także wykorzystanie nieużywanych fragmentów na obszary zielone oraz promowanie wynajmu lokali firmom usługowym i małym sklepom.

Pomysł na „piętnastominutowe miasto” wydaje się rewolucyjny, jednak konsekwentnie podejmowane kroki mogą przybliżyć miasto do ideału. Równocześnie z omawianą koncepcją, burmistrz Paryża realizuje także pomysł miejskiego lasu, według którego w ciągu kolejnych 10 lat aż 50% powierzchni miasta ma stać się zielona.

zdjęcia: Paris En Commun

Miasta przyjazne dla mieszkańców
Miasto szczęśliwe

Komentarze

*

Najnowsze z tego działu

Wyszukaj

Newsletter

Adres email nie jest poprawny!
Spróbuj jeszcze raz...

×

Dziękujemy za zapisanie się do subskrypcji naszego newslettera!

×
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera Sztuki Krajobrazu!