kızılay odtülüler dershane

Wydarzenia

Rzeźba dzisiaj IV: Anty-pomnik: nietradycyjne formy upamiętniania

W dniach 14 -16 listopada 2019 odbędzie się międzynarodowa konferencja Rzeźba dzisiaj IV: Anty-pomnik: nietradycyjne formy upamiętniania organizowana przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Spotkanie jest kontynuacją cyklu zatytułowanego „Rzeźba dzisiaj” rozpoczętego w 2016 roku.

W dniach 14 -16 listopada 2019 odbędzie się międzynarodowa konferencja Rzeźba dzisiaj IV: Anty-pomnik: nietradycyjne formy upamiętniania organizowana przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Spotkanie jest kontynuacją cyklu zatytułowanego „Rzeźba dzisiaj” rozpoczętego w 2016 roku.

W Polsce anty-pomniki wciąż są rzadkością. Nieustająco cierpimy na statuomanię i hołubimy tradycyjne formy pomnikowe. Celem kolejnej edycji konferencji „Rzeźba dzisiaj IV: Anty-pomnik: nietradycyjne formy upamiętniania” w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku nie jest jednak ubolewanie nad tym, jak wiele złych pomników w Polsce powstało i wciąż powstaje, lecz przeanalizowanie najciekawszych anty-pomników z całego świata i próba wskazania innych wzorców niż tradycyjne, figuratywne i pełne patosu.

Zostaną postawione m.in. następujące pytania:

  • Jakie formy upamiętniania są adekwatne do współczesnej mentalności odbiorców, żyjących w epoce postmedialnej, zdominowanej przez rzeczywistość wirtualną?
  • Jakie anty-pomniki są zdolne upamiętniać wybrane wydarzenia w czasach kryzysów i migracji?
  • Czy anty-pomnik może funkcjonować w przestrzeni wirtualnej?
  • Jakie wydarzenia najczęściej podlegają upamiętnianiu przez anty-pomniki?
  • Czy od czasów pierwszych dzieł Jochena Gerza ustalił się już kanon anty-pomników?
  • Jakie artystki i artyści są dziś najwybitniejszymi twórcami anty-pomników?
  • W jaki sposób anty-pomnik staje się procesualny i interaktywny?
  • Anty-pomniki a kontekst polityczno-historyczny?
  • Jaką rolę anty-pomnik przypisuje odbiorcom?
  • Definicje i różne rodzaje anty-pomników.

Wstępny program konferencji

Moderacja, wprowadzenie i podsumowanie – prof. UAP dr hab. Marta Smolińska

Sekcja teoretyczna

  • Dr Justyna Balisz-Schmelz, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego: Teorie medializacji pamięci a anty-pomnik
  • Dr Patrycja Cembrzyńska: Pomniki Władysława Hasiora i Grzegorza Klamana
  • Ágnes Erőss, Geosciences Doctorate School na Wydziale Nauk Uniwersytetu Eötvös Loránd w Budapeszcie
  • Jolanta Jurašienė, Narodowa Galeria Sztuki. Litewskie Muzeum Sztuki w Wilnie: Grūtas Park (prywatny park sowieckich pomników)

·         dr Agnieszka Kłos, Katedra Mediacji Sztuki , Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu: Przestrzenie pamięci terenu po byłym obozie Birkenau

  • Wojciech Kozłowski, Galeria BWA w Zielonej Górze
  • Alejandro Martin Naranjo, ESPRONCEDA – Center for Art & Culture, Barcelona
  • Dr Siri Peyer, Lucerne School of Art and Design, Szwajcaria: formy upamiętniania na terenie Szwajcarii, tbc
  • Æsa Sigurjónsdóttir, Muzeum Sztuki w Reykyaviku, Uniwersytet Islandii:

Anty-pomniki i inne formy upamiętniania na Islandii

  • Dr Miško Šuvaković, Uniwersytet Sztuki w Belgradzie: Anty-pomniki w byłej Jugosławii
  • dr hab. Wojciech Szymański, Instytut Historii Sztuki UW w Warszawie: Dlaczego w Polsce mamy tak wiele złych pomników mimo projektów nietradycyjnych proponowanych już w latach 50. XX wieku m.in. przez Oskara Hansena i Alinę Szapocznikow?
  • Dr hab. Corinna Tomberger, Freie Universität Berlin: Anty-pomnik w świetle kultury pamięci oraz kwestii płci
  • Dr. hab. Heidemarie Uhl, Instytut Kulturoznawstwa i Historii Teatru Austriackiej Akademii Nauk, członkini austriackiej delegacji w IHRA. International Holocaust Remembrance Alliance.
  • Dr Martin Zebracki, Uniwersytet w Leeds: Queer Monuments

Sekcja twórców anty-pomników:

  • Zhanna Kadyrova, artystka, Ukraina
  • Anne Peschken i Marek Pisarsky (duet Urban Art z Berlina i Myśliborza) – twórcy „Wędrującej Boi”, nomadycznego, mobilnego anty-pomnika,
  • Taave Talvi, Dziekan Wydziału Instalacji i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Tallinie, Estonia: problem pomników w Estonii i przykłady własnej twórczości
  • Monika Weiss, artystka, Nowy Jork, adiunkt w katedrze sztuk performatywnych Uniwersytetu Waszyngtona, w St.Louis, USA.

Panel

  • Prof. Maciej Aleksandrowicz, Pracownia Projektowania Przestrzennego na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie:  kodeks dobrych praktyk
  • Julita Dembowska, kuratorka Galerii Władysława Hasiora. Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem
  • Andrzej Paruzel, artysta, twórca m.in. Projektu Koluszki oraz Biura Przewodników po Sztuce i Kulturze
  • Paweł Sosnowski, Galeria Propaganda: pomniki i anty-pomniki
  • Agnieszka Tarasiuk, kuratorka Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni. Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie:  pomniki w Europie Środkowo-Wschodniej
  • Dr Katarzyna Trzeciak, Katedra Krytyki Współczesnej, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
  • Prof. dr. hab. Marek Wasilewski, Wydział Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu: Pomnikoterapia Krzysztofa Wodiczki

Konferencji towarzyszy publikacja pokonferencyjna.

Więcej informacji o międzynarodowej konferencji znajdziesz na stronie: rzezba-oronsko.pl


międzynarodowa konferencja, Centrum Rzeźby Polskiej

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

Najnowsze z tego działu

Wyszukaj

Newsletter

Adres email nie jest poprawny!
Spróbuj jeszcze raz...

×

Dziękujemy za zapisanie się do subskrypcji naszego newslettera!

×
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera Sztuki Krajobrazu!