
W związku z 40-leciem Roztoczańskiego Parku Narodowego, na jego terenie zorganizowano czwartą edycję tegorocznego festiwalu sztuki ziemi. W ciągu tygodnia intensywnych przygotowań powstało 13 obiektów artystycznych, nad których powstaniem pracowało międzynarodowe grono artystów z Polski i zagranicy, m.in. z Holandii, Ukrainy, Francji, Łotwy. Trud działań w środowisku przyrodniczym zakończył się prezentacją dzieł w formie spaceru wernisażowego szlakiem rekreacyjnym. Organizatorem był znany twórca sztuki Landart w Polsce - Jarosław Koziara.
Ideą festiwalu było stworzenie na łonie natury przestrzeni publicznej, w której możliwa będzie ekspresja działań nacechowanych artyzmem. Odpowiedni okazał się teren Roztoczańskiego Parku Narodowego, którego granice obejmują najcenniejsze wartości przyrodnicze regionu Roztocza Środkowego. Jego głównym budulcem są drzewa, gdyż 95% powierzchni parku stanowią lasy. Wyszukane formy powstały głównie na szlaku turystycznym Zwierzyniec – Florianka, przebiegającego przez park.

Głównym zadaniem twórców było wkomponowanie instalacji w naturalny krajobraz.
W nawiązaniu do struktury lasu powstałe prace były inspirowane drzewem, jako strukturą zagadkową, dziką, symbolizującą powrót do natury i korzeni cywilizacji.


Nadrzędną zasadą Landart jest spotkanie sztuki z naturą. Prace mają charakter chwilowy i mogą zostać zniszczone lub zniknąć w każdym momencie. Dzieła sztuki Landart od momentu powstania w przestrzeni stają się elementami krajobrazu, które żyją własnym życiem. Interpretację spotkania materii ożywionej i nieożywionej podczas polskiego festiwalu można znaleźć w takich dziełach jak np. Rozmowa. Praca ukazuje próbę oswajania drzewa siedząc na krześle w jego pobliżu. Rolę słońca, światła i cienia można dostrzec w prostej, palowej konstrukcji zatytułowanej Forma. Znaczenie drzewa jako dodatkowego elementu w krajobrazie wykorzystano w kompozycji Axis mundi. Przybliżenie natury mieszkańcom miast oraz zdecydowany impuls, aby odłączyć się od codziennych czynności i poczuć więź z przyrodą przedstawia ażurowa instalacja holenderskiej rzeźbiarki pt. Listen.


Wymienione prace to jedynie kilka przykładów świetnej twórczości artystycznej w ramach sztuki LandArt w Polsce. Jest to zagadnienie stosunkowo nowe i delikatne, gdyż ingeruje
w krajobraz i środowisko przyrodnicze. Aby podobna działalność nie miała negatywnego wpływu na otoczenie, była efemerycznym, trafnym powiązaniem sztuki z naturą oraz niosła ze sobą jakąś treść, potrzebna jest duża wrażliwość oraz artystyczna dusza twórcy

Autor: mgr inż. arch. kraj. Joanna Magdalena Pracka
Źródło:
http://landart.lubelskie.pl/pl/;
http://www.kurierlubelski.pl/artykul/3493101,w-zwierzyncu-wystartowal-4-landart-festiwal,id,t.html;
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Komentarze