Publiczne

Zielona ulica we Wrocławiu

Modernizacja ulicy Daszyńskiego we Wrocławiu to fragment modelowego projektu przystosowania miasta do zmian klimatu poprzez zastosowania rozwiązań opartych na naturze. Inwestycja została zrealizowana w oparciu o projekty biur pod kierunkiem Dworniczak AK

Modernizacja ulicy Daszyńskiego we Wrocławiu to fragment modelowego projektu przystosowania miasta do zmian klimatu poprzez zastosowania rozwiązań opartych na naturze. Inwestycja została zrealizowana w oparciu o projekty biur pod kierunkiem Dworniczak Architektura Krajobrazu oraz Tecla Architektura i Urbanistyka

Zielona ulica Daszyńskiego we Wrocławiu

Cały projekt obejmował modernizację sześciu podwórzy oraz Zielonej Ulicy na terenie Wrocławia. Panowanie było oparte o dane z konsultacji społecznych oraz współpracę z jednostkami miejskimi.  

Założeniem modernizacji ulicy Daszyńskiego była maksymalizacja efektu przy minimalizacji nakładu w ramach dostępnego budżetu.

Zielona ulica Daszyńskiego we Wrocławiu

Badania przedprojektowe dla planu Zielonej ulicy

W ramach badań przedprojektowych wskazano główne problemy na ul. Daszyńskiego, takie jak:

– wzrastający ruch samochodów i przekraczanie prędkości pojazdów, skutkujące zwiększonym hałasem, emisją spalin, wznoszeniu kurzu i pogorszeniem bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej;

– szczelna, zabetonowana przestrzeń gdzie niewykorzystana woda opadowa płynie do kanalizacji, a nagrzewająca się powierzchnia betonu, kamienia i blachy aut generuje miejską wyspę ciepła;

– brak zieleni i przestrzeni publicznych – dominacja szarej kostki i betonu, zbyt rozległa niewykorzystana przestrzeń skrzyżowania, samochody zaparkowane tuż przy skrzyżowaniach niezgodnie z przepisami.

Zastosowane rozwiązania miały spowodować zmniejszenie prędkości i dostosowania się pojazdów do wymogów strefy ograniczenia prędkości. Zawężenie ulicy i wprowadzenie „meandrowania” jest skutecznym i powszechnie stosowanym rozwiązaniem spowalniającym ruch, a co za tym idzie zwiększającym bezpieczeństwo wszystkich użytkowników na drodze. Dodatkowym celem było uporządkowanie parowania na ulicy.

Zielona ulica Daszyńskiego we Wrocławiu

Zmiana organizacji parkowania na ulicy

Jednym z ważniejszych założeń przestrzennych dla ulicy było wprowadzenie zieleni głównie po północnej stronie Daszyńskiego (bardziej nasłonecznionej) a kumulowanie miejsc postojowych w jej południowej części (zacienionej). Zmianę sposobu parkowania wprowadzono dzięki zastosowaniu parkletów.

Parklety są lekkimi konstrukcjami niezwiązanymi z gruntem przewidzianymi na 5-10 lat. Ich funkcją jest zwiększenie bezpieczeństwa na ulicy i wprowadzenie różnych form zieleni. Stanowią one bezpieczny azyl przestrzeni publicznej na ulicy oraz miejsce na rośliny. Częścią parkletów są donice na drzewa, które będą w nich hodowane i po kliku latach mogą być ew. przesadzone w wybrane miejsce. Drzewa w tym czasie spełnią swoją rolę na ulicy oczyszczając powietrze, dając cień i poprawiając mikroklimat.

Parklety na ulicy Daszyńskiego we Wrocławiu

Drzewa przystosowane do klimatu

Sukcesem projektu jest wprowadzenie drzew w ulicy. Są one poddawane stałej pielęgnacji, w tym przycinaniu oraz formowaniu. Dobór gatunków drzew opiera się na tzw. nativar’ach, czyli rodzimych gatunkach drzew oferowanych na rynku jako odmiany uprawne, tzw. kultywary.

Kultywary to rośliny wyróżniające się walorami użytkowymi uzyskanymi w wyniku zabiegów hodowlanych. W przypadku wybranych klonów jest to wysoka odporność na warunki miejskie: zasolenie, szczelne podłoże, susza, trudne warunki glebowe, zanieczyszczenie powietrza.

Proponowane odmiany to m.in. niższe, znoszące formowanie odpowiedniki polnych klonów rodzimych o płytkim systemie korzeniowym, których kwiaty stanowią źródło nektaru, a także odmiany kwitnące głogów. Dobór nawiązuje do charakteru ulicy, uwzględnia wartości użytkowe i estetyczne. Sposób prowadzenia modułów stanowi płynne przejście od strefy zurbanizowanej (ul. Jedności Narodowej) do strefy bardziej rustykalnej, z obecnymi przed kamienicami ogrodami frontowymi. Wybrane gatunki podkreślają rytm elewacji i zmienność pór roku.

Zielona ulica Daszyńskiego we Wrocławiu
Zielona ulica Daszyńskiego we Wrocławiu
Zielona ulica Daszyńskiego we Wrocławiu

Zielona ulica we Wrocławiu – metryczka projektu

Inwestor: Gmina Wrocław

Projekt: PHU Dworniczak AK, Tecla Architektura i Urbanistyka, Grupa doprzodu, Menthol architects

Wykonawstwo: SPES CITY sp. z o.o

Realizacja: 2018/2019

Fot: Dworniczak Architektura Krajobrazu

Zielona ulica Daszyńskiego we Wrocławiu
Zielona ulica Daszyńskiego we Wrocławiu
Zielona ulica Daszyńskiego we Wrocławiu

Komentarze

*

Radosław Kamiński

Doskonały przykład udanej transformacji ulicy zdominowanej secesyjną zabudową.

Artur Kowalski

Pomysł tragedia. Utrudnienia w ruchu. Utrudnienia dla mieszkańców. Zwiększenie zagrożenia dla uczestników ruchu. Pomysł z odpoczynkiem to jakiś Smerfowy Idiotyzm. Sama przyjemność siedzieć i wąchać spaliny samochodów stojących w korku do tego większym przez idiotyczny projekt. No i na koniec - Prokuratura i inne organy kontrolne powinny się zainteresować całym wykonaniem i przeprowadzeniem procedury. Jakość materiałów tragedia, to się rozleci za parę lat. Dobór kolorów tragedia. Kto to odebrał.

Adam

Uporządkowanie parkowania samochodów to w praktyce usunięcie znacznej ilości miejsc do parkowania. Samochody, skoro już są, mają teraz wyparować? Może najpierw powinno dać się coś w zamian! Poprawa bezpieczeństwa? Śmiem wątpić, raczej utrudnienie ruchu i pogorszenie widoczności! Na dodatek całość wygląda tymczasowo, jakby niedługo miało zostać zdemontowane (oby!).

Zipski

Cale szczescie ze jeszcze czasem kolory dopiera architekt, a nie wspolnota mieszkaniowa ktora niszczy pozostalym setkom tysiecy odbiorcow wrazenia estetyczne Jak np zaburzenie odbioru zabytkowej pierzei pomalowaniem bloku w typowa Polska paateloze na poczatku tej ulicy.

Gratuluję

Trzymam kciuki za więcej takich ulic we Wrocławiu. Gdyby nasze miasto (mieszkańcy i urzędnicy) nie byli w znacznej większości niewolnikami samochodów, dbającymi bardziej o ich dobro niż swoje własne, projekt by się wszystkim podobał.

Joanna Pi.

Trzymam kciuki!
Życzę sobie i Wam więcej takich projektów.
Uważam, że nie samochody tworzą przestrzeń.
Ufff, oby więcej takich pomysłów i nie dajmy się zwariować samochodowemu szaleństwu.
Mamy myśleć o miejscu dla aut, zapominając o sobie jako o człowieku, który jest częścią natury.

Najnowsze z tego działu

Wyszukaj

Newsletter

Adres email nie jest poprawny!
Spróbuj jeszcze raz...

×

Dziękujemy za zapisanie się do subskrypcji naszego newslettera!

×
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera Sztuki Krajobrazu!