Trendy

Sztuczne wyspy w Kopenhadze

Drewniane platformy unoszące się w porcie w Kopenhadze to nowy sposób myślenia o publicznej przestrzeni. Mają służyć mieszkańcom zimą i latem

Drewniane platformy unoszące się w porcie w Kopenhadze to nowy sposób myślenia o publicznej przestrzeni. Mają służyć mieszkańcom zimą i latem

Sztuczne wyspy na rzece

Projekt dryfujących wysp w stolicy Danii wyszedł spod pióra architektów Marshalla Blechera i Magnusa Maarbjerga z duńskiej pracowni Fokstrot. Póki co w kopenhaskim porcie znalazła się pierwsza wyspa CPH-Ø1, będąca jedynie prototypem w fazie testowania. Mierząca niewiele ponad 20 m2 drewniana platforma unosi się na wodzie, a w jej centrum umieszczone zostało drzewo. Według planu, mają powstać kolejne wyspy o różnej funkcjonalności. Projekt cieszy się ogromnym zainteresowaniem mediów i mieszkańców, zdobywając kolejne nagrody w międzynarodowych konkursach, jak Tapei International Design Award.

Sztuczne wyspy na rzece

Bezludna wyspa w przeludnionym świecie

Pływająca wyspa reprezentuje zupełnie nowy typ publicznych parków w mieście. Idea „pakipelagu”, złożonego z kolejnych, malutkich wysp, to poszukiwanie nowej funkcjonalności i sposobu wykorzystania przestrzeni. Znaczenie ma tutaj zarówno kontekst lokalny – umiejscowienie wyspy w niezwykle szybko rozwijającej się zurbanizowanej przestrzeni portowej, jak i globalny – poruszenie tematu podnoszącego się poziomu mórz, stanowiącego poważne wyzwanie dla środowisk miejskich.

Pierwsza wyspa stanowi metaforę bezludnej wyspy, skrawka przestrzeni w zurbanizowanej tkance miejskiej, na której nie ma nic więcej, poza pojedynczym drzewem. Kolejne platformy mają mieć także inne funkcje – kawiarni, mini parku, platformy ze skocznią, farmy z ziołami, a nawet niedużej sauny. Wszystkie one dostępne będą dla kajakarzy, wioślarzy i żeglarzy, których liczba w mieście wciąż wzrasta.

 

Sztuczne wyspy na rzece

Projekt sztucznej wyspy na lato i zimę

Pływające konstrukcje mają służyć mieszkańcom przez cały rok. Latem mogą być przyjemną ucieczką od zatłoczonej linii brzegowej miasta. Zimą natomiast, w przypadku organizacji specjalnych wydarzeń czy festiwali, wyspy będą mogły zostać złączone, tworząc jedną, dużą przestrzeń dostępną z poziomu lądu.

Projektanci podkreślają znaczenie projektu w rozwoju miasta. Jak podkreśla pochodzący z Sydney Marshall Blecher, tego typu inicjatywy służące mieszkańcom mają zdemokratyzować portową przestrzeń i oddać jej życie. Projektant wspomina swoje rodzinne miasto, które też posiada piękną część portową, jednak zdominowana jest ona przez przybrzeżne posiadłości i rzędy ekskluzywnych jachtów. W ten sposób część portowa staje się zdominowana przez jedną grupę społeczną, niedostępna za to dla pozostałych mieszkańców.

Drewniana wyspa skonstruowana została ręcznie w stoczni w południowym porcie miasta. Aby ją stworzyć, posłużono jest tradycyjnymi metodami budowy łodzi drewnianych. Platforma zbudowana została w całości z wytrzymałych, lokalnych materiałów. Obecnie wyspa CPH-Ø1 znajduje się w La Banchina w pobliżu wyspy Refshaleøen.

Sztuczne wyspy na rzece

Małe wyspy – wielkie idee, czyli sztuczne wyspy w Kopenhadze – metryczka projektu

typ projektu: drewniane wyspy

inwestor: miasto Kopenhaga

pracownia: Fokstrot i Marshall Blecher

autorzy projektu: Magnus Maarbjerg, Marshall Blecher

realizacja: 2018

lokalizacja: Kopenhaga, Dania

opracowanie: Wiola Imiolczyk

Sztuczne wyspy na rzece
Sztuczne wyspy na rzece

Komentarze

*

Najnowsze z tego działu

Wyszukaj

Newsletter

Adres email nie jest poprawny!
Spróbuj jeszcze raz...

×

Dziękujemy za zapisanie się do subskrypcji naszego newslettera!

×
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera Sztuki Krajobrazu!