Polska

Rzeźba Nawa na zrewitalizowanej Wyspie Daliowej we Wrocławiu

Powstała w ubiegłym roku miejska rzeźba Nawa to dzieło dobrze znanego i docenianego projektanta i architekta Oskara Zięty. Stworzenie rzeźby było częścią planu rewitalizacji Wyspy Daliowej we Wrocławiu w ramach działań związanych z obchodami Europejskiej Stolicy Kultury. A wszystko to w myśl przyświecającą obchodom czyli metamorfozy kultury.

Powstała w ubiegłym roku miejska rzeźba Nawa to dzieło dobrze znanego i docenianego projektanta i architekta Oskara Zięty. Stworzenie rzeźby było częścią planu rewitalizacji Wyspy Daliowej we Wrocławiu w ramach działań związanych z obchodami Europejskiej Stolicy Kultury. A wszystko to w myśl przyświecającą obchodom czyli metamorfozy kultury. 

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Plac Jana Pawła II w Opolu

Z nutą surrealizmu

Rzeźba Nawa to imponująca konstrukcja, przybierająca formę 35 stalowych łuków, które wyrastają z ziemi. Łuki wykonane ze stali nierdzewnej polerowanej powodują, że Nawa wydaje się z jednej strony pełna, z drugiej transparentna. Ponadto zastosowany materiał sprawia, że rzeźba przechodzi metamorfozy nie tylko w ciągu roku - latem odbija niebo i zieleń, zimą zaś śnieg, ale też każdego dnia - jest tłem, na którym odgrywa się gra świateł.

rzeźba nawa

Nieregularna, ażurowa bryła stanowi swego rodzaju bramę, przez którą można przejść, rzeźba jest bowiem trzykrotnie wyższa od człowieka. Jak mówi sam projektant, brama ma tutaj wymiar także metaforyczny - ma być alegorią otwarcia miasta na nowe szanse, innowacje, miejską kulturę oraz wspólnotę przestrzeni.

rzeźba nawa

Bioniczne inspiracje

Źródłem inspiracji projektanta dla stworzenia Nawy była bionika, czyli gałąź nauki, która zajmuje się badaniem zasad działania organizmów, a także ich adaptacji w technologii. I rzeczywiście, rzeźba w postaci łuków bionowych z jednej strony ma formę silnie nowoczesną, wręcz kosmiczną, z drugiej zaś z łatwością odnajdujemy w niej próbę naśladowania mechanizmów przyrody.

Aspekt innowacji jest tutaj znaczny, jako że wykonanie tak lekkiej konstrukcji możliwe było poprzez wykorzystanie nowoczesnej technologii nadmuchiwania stali FiDU. Sprężone powietrze wtłaczane do elementów stalowych sprawia, że zmieniają one kształty i formy. Rzeźba Nawa była pierwszą konstrukcją wykonaną w technologii FiDU w tak dużej skali.

W projekcie ważne było, aby kompozycja dobrze wpisywała się w przestrzeń i nie zaburzała naturalnego otoczenia. Artyście udało się stworzyć rzeźbę, która koresponduje z okolicznymi obiektami, takimi jak Ossolineum, Wrocławską Halą Targową czy wieżą kościoła Najświętszej Marii Panny na pobliskim Piasku. Mimo wyraźnej i dominującej formy Nawy, nie odebrała ona kameralnego charakteru Wyspy Daliowej.

Wyspa ponownie dla ludzi

Po latach, podczas których wyspa “stała odłogiem” tworząc niedostępną i nieciekawą przestrzeń, w końcu najmniejsza z odrzańskich wysp wschodnich przywrócona została do życia. Rzeźba Nawa to główny, ale nie jedyny zabieg rewitalizacyjny Wyspy Daliowej. Pojawiły się tam alejki wijące się wśród zieleńców, zieleń została uporządkowana, zaś sama wyspa stała się przedłużeniem bulwaru Dunikowskiego.

Rzeźba Nawa na zrewitalizowanej Wyspie Daliowej we Wrocławiu - metryka

projekt: Oskar Zięta
realizacja: 2017
lokalizacja: Wyspa Daliowa we Wrocławiu
zdjęcia: Tomasz Hołod
opracowanie: Wiola Imiolczyk

Komentarze

*

Najnowsze z tego działu

Wyszukaj

Newsletter

Adres email nie jest poprawny!
Spróbuj jeszcze raz...

×

Dziękujemy za zapisanie się do subskrypcji naszego newslettera!

×
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera Sztuki Krajobrazu!