Polska

Bulwary Wiślane w Warszawie

Nadwiślańskie bulwary to jedno z najciekawszych miejsc na letni wypoczynek w Warszawie. Osoby chętnie przebywające na świeżym powietrzu, jak i amatorzy aktywnego wypoczynku już niebawem zyskają kolejne atrakcje nad Wisłą.

Nadwiślańskie bulwary to jedno z najciekawszych miejsc na letni wypoczynek w Warszawie. Osoby chętnie przebywające na świeżym powietrzu, jak i amatorzy aktywnego wypoczynku zyskały kolejne atrakcje nad Wisłą.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Nowoczesny ogród

Wodny plac zabaw, plenerowa scena, plaża, tarasy osłonięte pergolami, nowa ścieżka rowerowa, to tylko niektóre z nich.

Źródło: Artchitecture
Źródło: Artchitecture

Efektowna przestrzeń tętniąca życiem

W okresie letnim obleganym miejsce będzie z pewnością tzw. ambona śniegowa. Nazwa pochodzi z czasów PRL, kiedy zwożono tu białe pryzmy z ulic. To najszersze miejsce na zmodernizowanym odcinku, liczące ponad 30 m. Teraz jest tu miejska plaża piaskowa oraz tarasy z widokiem na rzekę i jej dziki brzeg po stronie praskiej.

Niespodzianką dla dzieci jest wodny plac zabaw z figurami ryb. Najmłodsi zobaczą, a nawet dotkną takie gatunki jak sum, jesiotr czy boleń. Pomiędzy wodnymi stworzeniami zainstalowano „tańczące” fontanny, które w nocy będą dodatkowo podświetlone.W odnowionej części bulwarów, dla miłośników koncertów i plenerowych imprez wybudowano placà la scena. W pobliżu znajdą się stanowiska wystawowe oraz przeszklone pawilony z tarasami przeznaczone na kawiarnie i restauracje. Pawilony te usadowiono na specjalnych pływakach i przymocowano do masywnych pylonów. Dzięki temu będą bezpieczne w czasie bardzo wysokich stanów wody w Wiśle.

Nad Wisłą miejsc do kontemplacji będzie teraz wiele.Nadbrzeżne schody, kamienne ławki i pomosty nad brzegiem zachęcają do tego by usiąść i oderwać się na chwilę od miejskiej wrzawy. Bulwary będzie można zwiedzać zarówno pieszo, jak i rowerem. Wybudowano nową ścieżkę rowerową i zamontowano stojaki na jednoślady. Nabrzeże obsadzono m. in. lipą srebrzystą, grabami, wierzbami i berberysem. Postawiono także donice z zielenią.

Źródło: Artchitecture
Źródło: Artchitecture

Przywracamy zdrową relację miasta z Wisłą

Rok 2017 został ogłoszony Rokiem Rzeki Wisły. Idea obchodów została zainicjowana przez Społeczny Komitet Obchodów Roku Rzeki Wisły, reprezentowany przez Fundację. W czerwcu 2016 Sejm Rzeczypospolitej przyjął uchwałę, w której ustanowił rok 2017 Rokiem Rzeki Wisły, a w grudniu Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął uchwałę ustanawiającą rok 2017 Rokiem Rzeki Wisły na Mazowszu. W ten sposób uczczono 550 rocznicę wolnego flisu, czyli symboliczny pierwszy sezon uwolnienia żeglugi wiślanej, co miało fenomenalne znaczenie historyczne.

–Zgodnie ze słowami uchwały w sferze dalszych inwestycji Wisła "potrzebuje przemyślanej strategii oraz odważnych, dalekowzrocznych działań, wymaga zrównoważonego rozwoju" i to zadanie należy do inwestorów– mówi Robert Jankowski z Fundacji Rok Rzeki Wisły. –Uchwała zwraca uwagę również na aspekt historyczny, kulturalny, ekologiczny i społeczny. Chcemy, aby każdy znalazł swój własnykawałek Wisły. Dla warszawiaków przestrzeń Wisły, czyli nasza wspólna warszawska Dzielnica Wisła, powinna być miejscem aktywności, samorealizacji i spotkań. Nowe bulwary wypełniają zarówno aspekt inwestycyjny jak i społeczny, dlatego mocno kibicujemy tej inwestycji.  Cieszą nas nowe miejsca do cumowania łodzi, wygodne i bezpieczne punkty dla turystów i pasażerów. To istotne dla rozwoju warszawskiej żeglugi. Ważne, żeby w ślad za inwestycjami i żeglugą rozwijały się w tym miejscu również działania animacyjne i kulturalne, bo to buduje żywy związek miasta z rzeką. Warszawa wyznacza pozytywne kierunki i jest inspiracją dla innych miast – dodaje prezes Fundacji Rok Rzeki Wisły. 

Źródło: RS Architektura Krajobrazu
Źródło: RS Architektura Krajobrazu
Źródło: RS Architektura Krajobrazu
Źródło: RS Architektura Krajobrazu

O projekcie
Zagospodarowanie 1,2-kilometrowego odcinka od Centrum Nauki Kopernik do mostu Śląsko-Dąbrowskiego realizuje Skanska na zlecenie Zarządu Mienia m.st. Warszawy działającego w imieniu Miasta Stołecznego Warszawa. Wartość kontraktu wynosi ponad 65,8 mln zł brutto. Inwestycja jest dofinansowana z projektu „Warszawski Węzeł Wodno-Rowerowy „Pedałuj i płyń” (bike&sail) - etap I”, ześrodków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

W kwietniu generalny wykonawca zakończył roboty budowlane odcinka między mostem Świętokrzyskim a ul. Karową. Aktualnie trwają procedury odbiorowe. Prace na drugim fragmencie od ul. Karowej do mostu Śląsko-Dąbrowskiego są w toku. Udostępnienie mieszkańcom całego nowego odcinka planowane jest w okresie wakacyjnym.

Projekt: RS Architketura, Artchitecture
Wykonawca:
Skanska
Realizacja: 2017

O projekcie Jowita Kubaczka, pracownia Artchitecture:

Komentarze

*

Najnowsze z tego działu

Wyszukaj

Newsletter

Adres email nie jest poprawny!
Spróbuj jeszcze raz...

×

Dziękujemy za zapisanie się do subskrypcji naszego newslettera!

×
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera Sztuki Krajobrazu!