bahis siteleri
kızılay odtülüler dershane

Porady

Budowa podjazdu krok po kroku

Kostka brukowa to bardzo trwały materiał o szerokim zastosowaniu, który, jak żaden inny, nadaje się do tworzenia podjazdów. Z pomocą tego budulca wyczarujemy przed domem zarówno stylizowaną, jak i prostą kompozycję, która będzie nam służyć przez lata.

Z racji pełnionej funkcji podjazd powinien być wykonany z materiałów wytrzymałych, a jednocześnie umożliwiających wykonanie aranżacji dostosowanej do architektury otoczenia. Takie zaaranżowanie przestrzeni będzie możliwe, gdy do budowy podjazdu wykorzystamy kostkę brukową – trwały i odporny na uszkodzenia materiał, dostępny w wielu kolorach i kształtach. 

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Ogród idealnie wyposażony

Od projektu do realizacji 

Budowa przydomowego podjazdu to okazja do praktycznego, a zarazem estetycznego zagospodarowania przestrzeni posesji. Na co zwrócić uwagę zlecając projekt, jaki materiał przeznaczyć na ten cel i jak zaplanować poszczególne etapy prac? 

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Gabiony jako ochrona placu zabaw

podjazd

Pierwsze kroki

Zlecając wykonanie projektu podjazdu, powinniśmy uwzględnić funkcję, jaką będzie on pełnił na co dzień. Jeśli będą po nim jeździć samochody do 3,5 t, wystarczająca będzie kostka brukowa o grubości 6 centymetrów, dla pojazdów cięższych zalecamy kostkę o grubości minimum 8 cm. Optymalna szerokość podjazdu wynosi 3 m. Jej zachowanie jest niezbędne, aby wjeżdżanie do garażu było komfortowe i bezpieczne dla naszego auta. Im plac przed budynkiem jest większy, tym śmielej możemy poeksperymentować z rozkładem podjazdu, powiększając projekt np. o dodatkowe ciągi komunikacyjne lub zatoczkę dla drugiego auta. 

Grunt to... podłoże

Po zaakceptowaniu projektu czas przystąpić do kolejnego etapu budowy, czyli przygotowania podłoża. Prace te rozpoczynamy od wykonania wykopu. Jego głębokość wynosi zwykle od 30 do 50 cm i jest uzależniona od rodzaju podłoża, a także przewidywanych obciążeń nawierzchni. Dno należy dokładnie wyrównać i uformować z uwzględnieniem docelowych spadków i linii odwadniających, a następnie zagęścić poprzez ubijanie, co pozwoli zabezpieczyć grunt przed osiadaniem. Duża wilgotność gruntu może wymagać zastosowania warstwy ze specjalnego kruszywa lub geosyntetyków. Jednocześnie trzeba pamiętać o uwzględnieniu przebiegu różnego rodzaju instalacji, na przykład elektrycznych czy sanitarnych. W ich okolicy utwardzenie gruntu jest szczególnie istotne


podjazd

Kolejnym etapem prac jest wykonanie około 25-40-centymetrowej warstwy podbudowy z materiału gwarantującego przepuszczalność wody. Może to być żwir, grys lub na przykład pospółka. Na koniec tak przygotowane podłoże należy wyłożyć kilkucentymetrową warstwą wyrównanej, ale nie ubitej podsypki z piasku lub innego drobnego kruszywa. Pamiętajmy, że po wykonaniu ostatnich prac, poziom podjazdu obniży się o około 1 cm, dlatego przy planowaniu wysokości podjazdu należy wziąć pod uwagę wysokość trawnika czy rabatek. Gdy podjazd bezpośrednio sąsiaduje z rabatami powinien znajdować się wyżej od nich, co pozwoli uniknąć zsypywania się na niego ziemi.  

Układanie czas zacząć

Kostkę należy układać od brzegu nawierzchni ku środkowi, zachowując około 3-milimetrowe odstępy między poszczególnymi elementami. Po zakończeniu montażu spoiny te wypełnia się suchym, drobnym piaskiem. Cały czas należy też kontrolować spadki układanej nawierzchni. Ostatnim etapem prac jest kilkukrotne utwardzanie gotowego podjazdu płytą wibracyjną.

Kostka brukowa to bardzo trwały materiał o szerokim zastosowaniu, który, jak żaden inny, nadaje się do tworzenia podjazdów. Z pomocą tego budulca wyczarujemy przed domem zarówno stylizowaną, jak i prostą kompozycję, która będzie nam służyć przez lata.

Źródło: Polbruk S.A.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

Najnowsze z tego działu

Wyszukaj

Newsletter

Adres email nie jest poprawny!
Spróbuj jeszcze raz...

×

Dziękujemy za zapisanie się do subskrypcji naszego newslettera!

×
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera Sztuki Krajobrazu!