HOT

Przestrzeń dla ludzi

Jako użytkownicy przestrzeni szukamy miejsc, po których można poruszać się na piechotę, ze spójną zabudową, z wieloma  placami, skwerami czy parkami. Wywiad z Robertem Moritzem w magazynie Krytyka Architektury.

Jako użytkownicy przestrzeni szukamy w sposób naturalny miejsc, po których można poruszać się na piechotę, ze spójną, zwartą zabudową i wieloma przestrzeniami wspólnymi – placami, skwerami, parkami. Tak wyglądają zarówno greckie miasteczka, jak i np. stare miasto w Krakowie, fragmenty Kazimierza Dolnego nad Wisłą czy Zamościa. Te zasady projektowania przestrzeni wykorzystaliśmy tworząc koncepcję nowej dzielnicy Siewierza - mówi Robert Moritz prezes firmy Alta S.A., inwestora Siewierza Jeziornej - dzielnicy miasta budowanej zgodnie z zasadami zrównoważonej urbanistyki.

K.A. Jesteście Państwo inwestorem projektu zbudowania od podstaw dzielnicy zaprojektowanej wedle zasad zrównoważonej urbanistyki. Jak doszło do powstania tego pomysłu?

R.M: Zarówno mój ojciec, który jest przewodniczącym Rady Nadzorczej Alta S.A., jak i ja od dawna nie mogliśmy zrozumieć, co jest przyczyną chaosu w polskich miastach. Nasze doświadczenie z branży logistycznej nauczyło nas poszukiwania prostych, logicznych rozwiązań. Dlatego spotkanie z Maciejem Mycielskim, praktykiem nowej urbanistyki , otworzyło nam oczy na ogromne możliwości biznesowe leżące w sektorze wielkoobszarowych inwestycji łączących różne funkcje.

K.A. A więc Siewierz Jeziorna to będzie przestrzeń dla ludzi, a nie dla samochodów ?

R.M: Moim zdaniem taka opozycja nie jest do końca uprawniona. Większość ludzi jest

przecież równocześnie pieszymi i użytkownikami samochodów, a więc konieczne jest uwzględnienie pełni ich potrzeb. Siewierz Jeziorna to będzie wielofunkcyjna przestrzeń, w której wszystko jest pod ręką, a przez to rzadziej powstaje potrzeba jazdy samochodem. To istotne z punktu widzenia środowiska naturalnego, ale ma także wpływ na budżet gminy. Chcemy stworzyć miejsce, w którym wszyscy będą się czuli się dobrze, niezależnie od tego, czy w danej chwili są pieszymi, rowerzystami czy też kierowcami.

Dalszą część artukułu znajdziecie Państwo w najnowszym wydaniu magazynu Krytyka Architektury.

Magazyn można pobrać TUTAJ

Komentarze

*

Najnowsze z tego działu

Wyszukaj

Newsletter

Adres email nie jest poprawny!
Spróbuj jeszcze raz...

×

Dziękujemy za zapisanie się do subskrypcji naszego newslettera!

×
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do newslettera Sztuki Krajobrazu!